El projecte “Qui canta els seus mals espanta” arriba al SEAIA
-
Implantació de la Música com a recurs per a un acompanyament integral dels adolescents en risc
Ens complau presentar-vos un nou projecte en l’àmbit de l’atenció de la infància i l’adolescència a Badalona. “Qui canta els seus mals espanta” parteix de la disciplina de la Musicoteràpia, de les dinàmiques i tècniques que li són pròpies, tot posant a l’abast dels adolescents recursos que els ajudin a millorar el seu benestar emocional, la seva autoestima i habilitats per relacionar-se i comunicar. Les investigacions i les experiències entorn de la Musicoteràpia revelen beneficis com l’augment de la qualitat de vida, l’empatia, la comunicació i la sociabilitat.
Els nens i adolescents, com a persones ciutadanes amb drets i especialment vulnerables, haurien de poder fer efectiu el seu dret a l’educació i d’accés a la cultura perquè els connecta de manera directa amb el seu accés a viure de manera digna en la societat. La nostra tasca com a SEAIA no només es centra en la protecció sinó en la prevenció, partint d’una visió i comprensió global, potenciant les habilitats i qualitats de la persona com a subjecte actiu de l’educació. Enguany, hem realitzat 5 sessions de grup al llarg amb un caràcter lúdic i educatiu on hem treballat la comunicació, la gestió de les emocions i l’autoestima.
En la música trobem els elements de la melodia, el ritme i l’harmonia que ens són útils per canalitzar i expressar el que tenim a l’interior. Des de la nit dels temps, les persones ens hem aplegat al voltant de fogueres, hem cantat plegades en ritus de pas i cerimònies que formen part i donen compte del nostre recorregut vital sempre lligat a la comunitat que ens envolta. La música ens connecta amb l’entorn, ens ubica temporalment i forma part de la nostra memòria individual i col·lectiva. És, per tant, un element que identifica, però que alhora apropa les cultures i diferents pobles que integren el món.
Teixim xarxa gràcies a l’Espai Polivalent de Badalona, que ens va acollir en un espai amb molt caliu i llum natural, on vam poder gaudir d’aquest projecte. Servint-nos de dinàmiques que augmentin l’expressió a través de la música, sense necessitat de paraules, hem fet servir instruments de percussió, la pròpia veu i el cos, el moviment i l’expressió plàstica per donar veu i llibertat d’elecció a 10 joves de la ciutat atesos al SEAIA que esperem que siguin els primers de molts a poder gaudir d’un espai saludable on ser ells mateixos, gaudint de la companyia d’altres iguals, tot això amb l’acompanyament i suport de les educadores de l’equip.
Aquesta nova aventura pedagògica iniciada pel SEAIA ha estat molt ben rebuda pels infants, adolescents, i també per les seves famílies, que van poder participar en la darrera de les sessions realitzades.
Direcció SEAIA